Tokoh Usahawan Muda Sabah Menyambut Hari Kelahiran Hari Ini



Assalamualaikum dan Salam Sejahtera para pembaca semua,
Ini adalah kali pertama admin menulis blog yang bukan berkaitan dengan artikel. Pada post kali ini saya ingin berkongsikan sebuah cerita menarik mengenai seorang tokoh yang lahirnya pada hari ini yang telah memberikan banyak sumbangan dalam bidang Pendidikan dan Keusahawanan kepada Negeri Sabah sehingga hari ini. Beliau adalah Zhamriee Gulam Rasul atau lebih dikenali dengan panggilan Dr.Zhamriee.

Sewaktu menghadiri Majlis Profesor Negara

Dr. Zhamriee Gulam Rasul lahir pada tahun 1967, Jun 17. Berasal dari Berungis, Tuaran, Sabah, beliau telah dianugerahkan gelaran TOKOH USAHAWAN MUDA seawal tahun 2000 oleh Majalah Usahawan. Beliau juga merupakan pengasas dan pengarah Institut Usahawan Muda Malaysia yang ditubuhkan pada tahun 2001. Dr Zhamriee merupakan seorang Pakar Industri Negara dan Panel Hakim Negara, PPT dan PPL. Selain itu, beliau juga menjalankan program program kemahiran seperti SKM dan SLDN dibawah Jabatan Pembangunan Kemahiran (JPK) Kementerian Pembangunan Sumber Manusia Malaysia. Dr. Zhamriee juga memegang jawatan besar di beberapa institut pengajian awam di Sabah iaitu Politeknik Kota Kinabalu dan Institut Latihan Perindustrian Kota Kinabalu sebagai salah satu Panel Hakim dan penasihat Kokurikulum.


Pada tahun 2008, beliau telah menerima Diplomat Kehormat oleh Red Crescent Philippine Society dan seterusnya menerima Anugerah ‘PEDULI PENDIDIKAN’ pada tahun 2014 yang disampaikan oleh Dewan Pimpinan Pusat Forum Komunikasi Dosen Perguruan Tinggi Swasta Seluruh Indonesia. Tidak lama kemudian, pada tahun 2017, beliau telah menerima tauliah Mejar dari Majlis Angkatan Tentera Malaysia dan dianugerahkan oleh Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agong. 

Majalah Usahawan yang bertajuk “Pengalaman Sukar Pencetus Kejayaan”

Beliau juga bergiat aktif dalam NGO di Sabah dimana beliau memegang jawatan sebagai Penolong Pesuruhjaya Pengakap Negeri Sabah. Selain bergiat aktif dalam aktiviti Pengakap, beliau juga terlibat dalam Unit koprat, Sinergi dan Kerajaan . Pada tahun 2016 beliau telah dianugerahkan Wirama Jasa oleh Majlis Belia Sabah dan seterusnya mendapat anugerah Jamboree Supporters oleh Korean Scout Association pada tahun 2017.

Mejar (K) Dr. Zhamriee juga memegang jawatan selaku Presiden Dewan Perniagaan dan Perindustrian Usahawan Muda Perkasa Kota Kinabalu, Sabah.
Begitulah cerita pencapaian seorang pemuda kelahiran Sabah. Jangan lupa follow beliau di facebook beliau – Zamzam Ras dan sosial media Institut Usahawan Muda. Ikuti kami di AYUHSABAH.COM untuk lebih banyak cerita menarik dan berita terkini mengenai Negeri Sabah.


 

Post a Comment

0 Comments