"Sabah Kekurangan Tenaga Mahir" - Pengerusi MICCI. Sejauh Mana Dakwaan Ini?

 



KOTA KINABALU: Pelabur asing dan tempatan mendapati sukar untuk menggaji bakat Sabah yang berkualiti, menurut Pengerusi Terdahulu Dewan Perniagaan & Industri Antarabangsa Malaysia (MICCI) Sabah Datuk Seri Panglima Wong Khen Thau.

Beliau berkata SK Nexilis (sebuah loji kerajang tembaga Korea) dan SBH Kibing Solar New Materials (M) Sdn Bhd (sebagai sebahagian daripada Kumpulan Kibing China yang sebagai pengeluaran kaca terapung terbesar di Asia untuk pengeluaran panel solar) menghadapi cabaran dalam mengambil pekerja mahir, selain isu infrastruktur lain.

Menteri Pembangunan Perindustrian & Usahawan negeri Phoong Jin Zhe mengakui masalah itu dan berkata bahawa beliau sedang mengkaji untuk menyelesaikannya Menteri Pembangunan Perindustrian & Usahawan negeri Phoong Jin Zhe mengakui masalah itu dan berkata bahawa beliau sedang mengkaji untuk menyelesaikannya. Keadaan ini ditambah lagi dengan fakta bahawa hampir separuh daripada belia Sabah berumur antara 15 dan 19 adalah keciciran dan 40 peratus daripadanya terdiri daripada wanita. Wong berkata setiap tahun lebih daripada 40,000 Pelajar SPM meninggalkan sekolah di Sabah dan 50 peratus tidak akan melanjutkan pelajaran mereka,

ini bermakna sistem pendidikan kita tidak menghasilkan pekerja mahir dan berpengetahuan untuk memenuhi keperluan negeri.Justeru, MICCI mencadangkan semua institusi pengajian tinggi dan Kerajaan Negeri menyediakan jika boleh, pendidikan tinggi percuma.“Sabah kemudiannya akan menjadi negeri pertama yang menggalakkan dan menawarkan pendidikan tinggi percuma kepada rakyatnya.Ahli jawatankuasa eksekutif MICCI Sabah Ar. James Wong memberitahu Phoong bahawa siri Masterclass CEO Sabah yang dianjurkan oleh MICCI Sabah akan mengadakan sesi pertamanya pada 13 April. "Ramai usahawan muda di Sabah bekerja dalam silo dan di tempat perlindungan zon selesa tidak seperti di Singapura dan Kuala Lumpur yang menceburi bidang perniagaan yang lebih besar," kata Wong. "Tujuan utama CEO Masterclass adalah untuk membawa masuk industri besar untuk berkongsi, mendidik, mengasuh dan mentor CEO dan usahawan muda kita," katanya. Phoong berkata adalah lebih mudah baginya untuk membawa balik belia kita bekerja di Sabah, jika majikan di sini sanggup membayar dua pertiga daripada gaji sedia ada yang diperoleh di luar negara, contohnya, dari Singapura. Dia berkata bahawa dia sentiasa menggalakkan anak muda Sabah untuk kembali dan bekerja di Sabah. Beliau menggesa Pelabuhan Sabah menyegerakan penyiapan lanjutan Pelabuhan Teluk Sapangar bagi memenuhi keperluan SK Nexilis dan Kumpulan Kibing sebagai dua projek mega pelopor untuk memangkin pemacu perindustrian Sabah.

Phoong berkata kedua-dua Kibing Solar dan SK Nexilis memilih Sabah terutamanya kerana ESG (pertimbangan alam sekitar, sosial dan tadbir urus), yang merupakan salah satu prasyarat ketat bagi pelabur apabila menentukan destinasi pelaburan global mereka."Salah sebuah syarikat keluli berpangkalan di Singapura, Esteel Enterprise Sabah Sdn Bhd melabur dalam kilang keluli hijau bernilai RM19.65 bilion di SOGIP, Sipitang, di mana mereka akan menggunakan teknologi baharu yang dikuasakan oleh gas, seperti yang dipastikan oleh Suruhanjaya Tenaga.

"Selepas memanggil MITI dan MIDA di Kuala Lumpur, saya percaya Sabah berpotensi untuk mengembangkan tenaga hijaunya lagi, dan tidak lama lagi Kementerian saya bersama-sama MITI dan MIDA akan mengadakan perbincangan meja bulat dengan pihak berkepentingan di negeri ini untuk mengimbangi strategi untuk Sabah. Untuk berkembang lebih jauh." Wong berkata banyak pengilang berpindah dari China kerana isu alam sekitar, ke negara lain seperti Vietnam dan Kemboja. Ia terutamanya disebabkan oleh peningkatan kos buruh. China juga menghadapi cabaran kos pengeluaran yang tinggi yang bermula sejak 2014 dengan isu pengeluaran/lebihan bekalan yang berlebihan. Kibing Solar mempunyai isu yang sama mengenai kos buruh yang tinggi.

Sejauh mana dakwaan ini, ayuh kita bangkit mantapkan kemahiran dan kepakaran seterusnya membuktikan bahawa Sabah masih mempunyai tenaga mahir tidak seperti yang dilaporkan.

Sumber: Daily Express diterbitkan pada 4 Mac 2023 oleh David Thien

Post a Comment

0 Comments