Kes Covid-19 TERENDAH Dicatatkan di SABAH


 

Kota Kinabalu : Sabah mencatatkan 29 kes Covid-19 positif baru, yang terendah sejak September 2020, tetapi 872 lagi sampel pemeriksaan yang belum selesai dari Nabawan mungkin akan menaikkan kadarnya di masa depan.

"Menurut laporan Jabatan Kesihatan Negeri Sabah, jumlah kes positif Covid-19 baru hari ini adalah 29 kes. Sekiranya anda menambahkannya ke jumlah kes sebelumnya, jumlah kumulatifnya adalah 53,932 kes, dan, syukurlah, tidak ada kematian yang dicatatkan hari ini, ” katanya semasa Persidangan Akhbar Pembangunan Negeri Sabah Covid-19 di sini hari ini.

"Kami mendapati bahawa 20 daerah tidak mencatat kes baru dalam jangka waktu 24 jam. Di Kota Kinabalu sendiri, yang biasanya menunjukkan statistik yang cukup tinggi, hanya satu kes dicatatkan dalam 24 jam terakhir.

"Ini menunjukkan bahawa, jika kita semua mematuhi peraturan dan juga SOP yang ditetapkan, kita akan melihat hasil yang memuaskan. Namun, jika kita gagal atau lalai dengan kepatuhan terhadap SOP yang telah ditetapkan, kemungkinan besar akan berlakunya penyebaran virus sekali lagi ”tambahnya.

Yang Berhormat Masidi mengatakan, pemerintah sebelumnya telah pun melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) di daerah Nabawan, yang dijadualkan berakhir pada 16 Mac.

"Hingga kini, Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) telah melakukan 3,079 ujian saringan dan dari jumlah itu sebanyak 279 kes terkumpul telah dicatat," katanya.

"Namun, KKM mengesahkan masih ada sebanyak 872 sampel penyaringan yang masih belum selesai.

"Setelah membuat penilaian risiko dengan pelbagai agensi dalam Jawatankuasa Teknikal PKP dan atas nasihat KKM, pemerintah negeri bersetuju untuk memanjangkan tempoh PKP di Daerah Nabawan selama 14 hari lagi bermula 17 Mac sehingga 30 Mac 2021, selaras dengan keputusan kerajaan persekutuan, ”tambahnya.

Yang Berhormat Masidi, yang juga Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan dan Menteri Kewangan kedua, mengatakan sejumlah 126 pesakit Covid-19 telah dikeluarkan atau pulih dari hospital, dengan jumlah pemulihan keseluruhan menjadi 52,995.

Katanya, sejumlah 447 pesakit menerima rawatan, iaitu 177 di hospital dan 269 di Pusat Rawatan Kuarantin dan Risiko Rendah awam dan satu di Pusat Penahanan Sementara (PTS) atau penjara.

Beliau menambah 21 pesakit Covid-19 berada di Unit Rawatan Rapi dan lima orang memerlukan ventilator.

Yang Berhormat Masidi berkata Nabawan mencatatkan 11 kes positif Covid-19 baharu, iaitu antara jumlah kes tertinggi di Sabah hari ini, diikuti :

· Tawau - 7

· Kalabakan - 6

· Keningau - 2

· Kota Kinabalu - 1

· Sipitang – 1

· Tambunan - 1

Katanya, tiada kes baru yang dicatatkan di Penampang, Kota Belud, Kinabatangan, Lahad Datu, Telupid, Sandakan, Putatan, Papar, Beluran, Ranau, Kudat, Kunak, Kota Marudu, Tuaran, Tenom, Pitas, Kuala Penyu, Semporna, Beaufort dan Tongod.

Beliau berkata lagi, tidak ada lagi kluster baru yang dilaporkan, dan daerah Putatan, Kunak dan Papar berubah dari zon oren ke kuning sementara daerah Sandakan berubah dari zon merah menjadi oren.

Yang Berhormat Masidi mengatakan dari 29 kes positif Covid-19 hari ini, sejumlah 14 kes adalah dari pemeriksaan jarak dekat, lima kes dari pemeriksaan bergejala, sembilan kes dari pemeriksaan kelompok yang sedia ada, dan satu lagi kes dari kategori lain.

Post a Comment

0 Comments